دروس خارج فقه آیتالله اراکی | نمادها
رنگهای مطلوب از نظر مذاق شرعی | رنگهای منفی
◽️رنگهای منفی:
در مجموع روایات وارده از معصومین، از دو رنگ، به عنوان رنگهای منفی و ناپسند مگر دربرخی موارد استثنائی یادشده است:
◽️رنگ سیاه
کلینی و صدوق به سند مرفوع از امام صادق علیهالسلام روایت کرده اند: «كَانَ رَسُولُ اللَّه صلیَاللهُ عَلیهِ و آله يَکرْهُ السَّوَادَ إِلا فيِ ثَلَاثٍ؛ الْخُفِّ، وَ الْعِمَامَةِ، وَ الْکسِاء».
رسول خدا صلی الله علیه و آله رنگ سیاه را ناپسند میدانست مگر در سه چیز: کفش و عمامه و عبا.
وسائل الشیعة؛ ابواب لباس المصلی، باب 19، ح 1و2.
صدوق به سند صحیح از امام صادق علیه السلام روایت کرده است: «عَنْ آبَائِهِ عَنْ أمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام قَالَ:فِيمَا عَلمَ أصْحَابَهُ: لَا تَلْبَسُوا السَّوَادَ فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْن»
امیرالمؤمنین علیه السلام به اصحابش فرمود: لباس سیاه رنگ نپوشید؛ زیرا لباس فرعون است.
وسائل الشیعة؛ ابواب لباس المصلی، باب 19، ح 5.
کلینی به سند غیر متصل از امام صادق علیه السلام روایت میکند: «قَالَ: قُلْتُ لَهُ: أصَلَّيِ فيِ الْقَلَنْسُوَةِ السَّوْدَاءِ؟ فَقَالَ: لَا تُصَلِّ فِيهَا فَإِنَّهَا لِبَاسُ أهْلِ النَّار»
گفت: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آیا در کلاه سیاه رنگ، نماز بخوانم؟ فرمود: نماز نخوان؛ زیرا لباس اهل دوزخ است.
وسائل الشیعة؛ ابواب لباس المصلی، باب 20، ح 1و3.
«قَلَنْسُوَة»: معرّب کلاه شب يا شب کلاه است و از توصیف آن به پوشش دوزخیان، کراهت شرعی آن به سبب رنگ سیاهش استفاده میشود.
در ضمن از روایات فوق موارد استثناء کراهت رنگ سیاه نیز معلوم شد که عبارت اند از: پاپوش، و عمامه، و عبا که همان جامۀ فراگیر بدن است که به آن کساء میگویند، خواه برای مردان باشد يا برای زنان.
فقه عمران شهری، درس خارج فقه نظام عمران شهری، ص224-226
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ؛
http://gap.im/masaf_memari
سروش؛
http://sapp.ir/masaf_memari
ایتا؛
http://eitaa.com/masaf_memari
تلگرام؛
http://T.me/masaf_memari
پیج اینستاگرام؛
http://Instagram.com/masaf_memari
بلوک های پلاستیکی در مقابل بلوک های بتنی
#تکنولوژی_معماری
واحد معماری و شهرسازی مصاف
@masaf_memari
میانگین هزینه ساختوساز ساختمان در کشور
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:
میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری پنج میلیون تومان است.
درشهرها به طور میانگین ۶ تا ۶ و نیم میلیون تومان و در روستاها سه تا سه و نیم میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه میشود.
واحد معماری و شهرسازی مصاف
@masaf_memari
بازخورد تعدادی از شرکت کنندگان کارگاه "روند خلق فضای مذکِّر"
واحد معماری و شهرسازی مصاف
@masaf_memari
نصب پایه های پیش ساخته پل.
#نکات_اجرایی
واحد معماری و شهرسازی مصاف
@masaf_memari
ابزاری جهت اجرای صحیح ریسمان کشی دیوارچینی.
#خلاقیت
واحد معماری و شهرسازی مصاف
@masaf_memari
فواید رنگ قرآنی زرد
رنگ زرد منطبق با طبع صفرا و فصل تابستان و دوره جوانی است. این رنگ که در قرآن به رنگ سرور و بحجت شناخته شده است، مطلوبیت عام شرعی دارد.
مطلوبیت عام شرعی: اگر فقط برای لباس استفاده می شد، یعنی خصوصیت داشت، اما چون برای موضوعات مختلف سفارش شده است دارای مطلوبیت عام است.
این رنگ بیشتر به افرادی که دارای طبع بلغم (سرد و تر) و طبع سودا (سرد و خشک) می باشند توصیه می شود.که البته بیشتر مناسب بلغمی مزاج ها می باشد.
این رنگ در فصل زمستان و در مناطقی با اقلیم سرد و تر و یا کوهستانی توصیه میشود چرا که با روحیه گرمی که دارد موجب به تعادل رساندن طبع آدمی می شود.
#دکوراسیون_داخلی
#رنگ_شناسی
#معماری_سالم
واحد معماری و شهرسازی مصاف
@masaf_memari
نحوه عملکرد سیستم اطفاء حریق
واحد معماری و شهرسازی مصاف
@masaf_memari
دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها
رنگهای مطلوب از نظر مذاق شرعی|رنگ زرد
◽️رنگ زرد هم از همان رنگهاست که در آیات و روایات ادلهای برای مطلوبیتش وارد شده است.
◽️مطلوبیت رنگ زرد در آیات
«صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرين» (البقرة: 69 ).
«تَسُرُّ النَّاظِرين»، مدح این رنگ است که نشان دهنده مطلوبیت رنگ زرد از نظر شارع است.
◽️ مطلوبیت رنگ زرد در روایات
«أَبِي جَعْفَرٍ(ع): مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ لَمْ يَزَلْ يَنْظُرُ فِي سُرُورٍ مَا دَامَتْ عَلَيْهِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» (وسائل الشيعة، ج5، ص: 69).
هر کس نعلین زرد بپوشد، تا زمانی که آن را پوشیده است، این کار موجب سرورش خواهد شد (و روی فرد، اثر روانی مثبت دارد)؛ چراکه خداوند فرموده: «صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ». از این استدلال، مطلوبیت مطلق رنگ زرد، مشخص میشود.
«أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع): مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ لَمْ يَزَلْ مَسْرُوراً حَتَّى يُبْلِيَهَا كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» (تفسير العياشي، ج1، ص: 47)
کسی که کفش زرد بپوشد تا زمانی که این نعلین کهنه شود، در سرور خواهد بود، همانگونه که خداوند فرمود: «صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ».
«مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ لَمْ يُبْلِهَا حَتَّى يَسْتَفِيدَ عِلْماً أَوْ مَالًا» (همان، ح 60).
کسی که کفش زرد بپوشد آن را کهنه نمیکند مگر اینکه علم یا مال به دست میآورد.
چون در این روایات، به آیه اشاره شده است، مطلوبیت رنگ زرد، نه فقط برای کفش زرد، بلکه بهطور مطلق مشخص میشود.
درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 7 (نمادها6)| 95/11/14
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ؛
http://gap.im/masaf_memari
سروش؛
http://sapp.ir/masaf_memari
ایتا؛
http://eitaa.com/masaf_memari
تلگرام؛
http://T.me/masaf_memari
پیج اینستاگرام؛
http://Instagram.com/masaf_memari
اصطلاحات معماری سنتی ایرانی
سنبوسه:در کاربندی قسمت مثلثی بالای شاپرکها است
واحد معماری و شهرسازی مصاف
@masaf_memari