دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها
رنگهای مطلوب از نظر مذاق شرعی|رنگ زرد
◽️رنگ زرد هم از همان رنگهاست که در آیات و روایات ادلهای برای مطلوبیتش وارد شده است.
◽️مطلوبیت رنگ زرد در آیات
«صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرين» (البقرة: 69 ).
«تَسُرُّ النَّاظِرين»، مدح این رنگ است که نشان دهنده مطلوبیت رنگ زرد از نظر شارع است.
◽️ مطلوبیت رنگ زرد در روایات
«أَبِي جَعْفَرٍ(ع): مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ لَمْ يَزَلْ يَنْظُرُ فِي سُرُورٍ مَا دَامَتْ عَلَيْهِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» (وسائل الشيعة، ج5، ص: 69).
هر کس نعلین زرد بپوشد، تا زمانی که آن را پوشیده است، این کار موجب سرورش خواهد شد (و روی فرد، اثر روانی مثبت دارد)؛ چراکه خداوند فرموده: «صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ». از این استدلال، مطلوبیت مطلق رنگ زرد، مشخص میشود.
«أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع): مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ لَمْ يَزَلْ مَسْرُوراً حَتَّى يُبْلِيَهَا كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» (تفسير العياشي، ج1، ص: 47)
کسی که کفش زرد بپوشد تا زمانی که این نعلین کهنه شود، در سرور خواهد بود، همانگونه که خداوند فرمود: «صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ».
«مَنْ لَبِسَ نَعْلًا صَفْرَاءَ لَمْ يُبْلِهَا حَتَّى يَسْتَفِيدَ عِلْماً أَوْ مَالًا» (همان، ح 60).
کسی که کفش زرد بپوشد آن را کهنه نمیکند مگر اینکه علم یا مال به دست میآورد.
چون در این روایات، به آیه اشاره شده است، مطلوبیت رنگ زرد، نه فقط برای کفش زرد، بلکه بهطور مطلق مشخص میشود.
درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 7 (نمادها6)| 95/11/14
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ؛
http://gap.im/masaf_memari
سروش؛
http://sapp.ir/masaf_memari
ایتا؛
http://eitaa.com/masaf_memari
تلگرام؛
http://T.me/masaf_memari
پیج اینستاگرام؛
http://Instagram.com/masaf_memari